Hur man gör potatisgratäng m. köttfärs

Nu har jag ätit och jag är verkligen proppmätt, för jag kunde inte sluta äta. Det blev så himla gott! Jag tänkte att jag ska försöka förklara hur man gör, för det är inte alls svårt. Vi får se om ni förstår, annars får ni säga till.

Potatisgratäng m. köttfärs

Man börjar med att göra iordning en köttfärssås, den ska inte vara allt för blöt för då kommer även gratängen bli det. Så om ni vill veta ett recept på en köttfärssås är det bara att kolla i en kokbok. Men idag använde vi köttfärs och mjölk och även lite vitlökspulver.

När köttfärssåsen börjar bli klar tar man fram en form som man kan göra gratängen i. Man smörjer sedan in formen med smör så ingenting fastnar. När det är gjort skär man potatis i små tunna skivor och täcker bottnen med dem.

Sedan är det dags att lägga på köttfärsen uppe på potatisskivorna. Lägg då så det täcker all potatis. Försök att få med så lite som möjligt av "såsen" som oftast blir när man gör köttfärssås.

Nu skär man upp fler potatisskivor och täcker köttfärsen. När man täckt allt häller man på vanlig grädde uppe på så den får rinna ned. Sist men inte minst kan man krydda gratängen, idag valde vi att använda vitlökspulver.

När detta är klart ställer man in gratängen i ugnen. För att veta hur länge och vart i ugnen formen ska stå så kollar man på ett vanligt potatisgratäng recept.

När gratängen har fått önskad färg så häller man på lite till grädde uppe på och sedan lägger man över folie. Sedan får man känna med en potatissticka om det är klart.


Nu har jag i alla fall gjort ett försök med att förklara :) !






Ser gott ut, det måste jag testa någon dag :) Tack för tipset!

2009-09-12 // 20:23:58
» Sanna

Följa varandra på blogglovin? :)

2009-09-12 // 22:54:12
» kajsa

mmuuuums! ska testa det där imorgon..

2009-09-13 // 00:00:26

vilket bra tips! tack:)

2009-09-13 // 20:09:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback