Kläduppvisning varje dag!

Okej, nu ska jag berätta en sak för er som jag tänkt länge länge länge på..  Det handlar om alla kläder, smycken, skor och mediagrejer i skolan. Jag har tyvärr själv dragits in i det väldigt mycket, varje dag är det som en uppvisning. Har man trasiga kläder, kollar folk snett. Har man en annorlunda stil kollar folk snett. Har man en annan hårfärg, lite äldre telefon, slitna skor.. Ja denna lista kan göras väldigt lång.

Jag har märkt att det har blivit väldigt vanligt på skolan, varje dag ska det se ut som man är påväg till en fest fast man egentligen bara ska till skolan. Man ska bära fint smink, helst lite dyrare märken. Man ska ha trendiga kläder, helst något känt märke. Sedan ska man ju också ha tonvis med smycken, gärna lite dyrare. En dyr parfym fungerar alldeles utmärkt också..

Jag tycker det här är sjukt, och jag har faktiskt tänkt väldigt ofta på det i skolan. Varför kan inte människor få se ut som dom vill? Varför kan man inte bara acceptera att alla är olika = olika stilar.. Man trivs med sig själv på olika sätt, någon kanske trivs med att alltid ha det dyraste kläderna. Någon annan kanske vill ha lite billigare.. Jag säger inte att något av det är fel, men jag tycker inte man ska se på en människa på ett annat sätt för att denna kanske har lite billigare  kläder. Det är inte utsidan som gör det, det är faktiskt insidan..

I skolan handlar allt nu för tiden om status, ha senaste prylarna och helst se ut som en modell.

Jag känner att om man inte fixar till sig lite extra så får man konstiga blickar och inte blir accepterad. Första året var det hemskt, kändes som att alla kollade snett. Men nu i tvåan brydde jag mig inte, det här är jag. Jag är nöjd med mig själv.

Vad tycker ni, är det inte lite väl överdrivet att man ska behöva ha senaste och snyggaste prylarna för att känna sig accepterad?







» Julia

Jag tycker det är sjukt fel. Och folk reagerar olika. Jag menar, jag skulle vilja se ut som alla vackra människor. Men jag har accepterat att jag aldrig kommer se ut så. Därför gömmer jag mig helst i stora kläder så ingen ska se mig, konstiga blickar varje dag. Det är inte kul. Men jag orkar inte bry mig, samtidigt som jag bryr mig så sjukt mycket. Så trasig inuti. Världen är fel. Samhället är sjukt snedvridet.

2010-08-04 // 01:17:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback