Ork är ingen bra ursäkt!

Jag måste bara få skriva av mig lite här på en sak som gör mig väldigt trött, eller rent utsagt sur. Det handlar om skolan, en stor del av skolan faktiskt.. Skolk och dåligt ansvar! Jag vet att det är många som tycker tvärtemot mig nu, men det här är MIN blogg och här får jag ha mina egna åsikter! Om det är något jobbigt i skolan så är det alltid någon i klassen som skolkar, jag syftar inte bara på min klass utan så är det i alla klasser. När eleven/eleverna sedan kommer tillbaka efter det jobbiga ska  allt som missats tas ikapp! Det kan bli dålig stämning i klasserna då, eftersom att den viktiga genomgången kanske har missats.. De andra i klassen kan bli lidande då för då kanske allt måste tas om från början, och då kan man missa mycket annat man skulle kunna hinna. Är det rätt för oss som verkligen är där och kämpar även fast det är jobbigt/svårt?

Men det värsta är sent inlämnade uppgifter. Jag vet att det går många diskussioner om detta och vad man ska göra åt detta?! Jag tycker att man kan få HÖGST 2 dagar extra på sig om man inte har ett väldigt bra skäl till att lämna in senare. Annars tycker jag att uppgiften får ett streck.. Nu tänker många, men det påverkar inte ditt betyg om man lämnar in senare. Jo på ett sätt kan man faktiskt säga att det gör det. Personer som lämnar in senare har längre tid på sig, alltså har de mer tid att ändra arbetet. Bara några få justeringar på ett arbete kan höja ett betyg och tro mig, det vet jag! Personen som lämnade in i tid kanske får ett starkt G men kunde fått ett vg om några saker ändrats. Sedan kanske personen som lämnat in arbetet alldeles för sent får ett mvg för att det är bra text och inte så många slarvfel. Ska personen som kämpat för att lämna in på rätt datum få sämre betyg än någon som inte har tagit ansvar och lämnat in försent? Jag tycker en av den sämsta ursäkten är att man inte har tid/ork. Nej, det kanske man inte har.. Men det gäller att prioritera saker här i livet, jag har t.ex aldrig ork men jag gör det för att jag måste!

Vad tycker ni om detta? Håller ni med eller tycker ni jag är ute och cyklar? :)



» Julia

Jag tänker säga såhär. Oftast när man lämnar in sent så får man inte ett bättre betyg. För man lämnar inte in sent för att man ska hinna ändra fel och sånt. När jag lämnar in sent(vilket jag gör nästan varje gång) så har jag då skrivit arbetet under en natt för att slippa IG-varning. Det enda jag hoppas på är att bli godkänd. Jag menar, jag har ingen ork, mitt psykiska tillstånd är inte det bästa kan jag ju säga dig. Så jag tycker att du har fel när du säger att man inte kan skylla på att man inte orkar. Visst, om man inte orkar utav slöhet. Men när man är så psykiskt utmattad att man är beredd att för dumma saker så tycker jag att det är en ursäkt. Även fast jag vet att inte alla lärare accepterar det(ingen egentligen, förutom en som vi hade förut). Om man blir så pass psykiskt utmattade, deprimerad, så orkar man inte helt enkelt, och då börjar skolkandet bli en del av vardagen. Sena arbeten har jag alltid lyckats med, jag lämnar aldrig in i tid, även fast jag har hur mycket tid som helst, så gör jag det inte. Jag orkar inte. Jag behöver få vila/ta det lugnt. Men det är inte en enda jävel i denhär världen som förstår det. Okej, jag kanske inte borde skriva sånthär i en kommentar som många människor kan se, men vet du vad? Jag orkar inte bry mig. Folk får tycka och tänka vafan dom vill om mig.



Jag är iaf väldigt starkt emot det du säger och tycker. men det är min åsikt och det gör inte att din blir fel. Jag förstår bara inte vad det spelar för roll att ifall jag lämnar in senare, får ett bättre betyg, vafan spelar det för roll för dig? Ditt betyg måste väl inte vara bättre än mitt? (Nu är inte allt dethär kastat emot dig, utan emot alla som har samma åsikt som dig, så ta inte åt dig allt för mycket). Jag blir ganska arg på dethär egentligen, för jag ser inte anledningen till varför folk ska bli så arga på folk som lämnar in sent, jag bryr mig inte om ifall mitt arbete får ett g eller ett mvg, det skiter jag fulla fan i. Liksom, man riskerar ju en IGvarning varje gång man lämnar in sent, så jag ser inte din anledning till att klaga om jag ska vara ärlig.



Och nej, du kan inte komma in på min blogg för jag har lösen på den. Men om du vill svara på kommentaren, så skicka ett mejl.

2010-03-11 // 10:27:05

Både rätt och fel. Visst kan man säkert göra en strategi av att lämna in sent och på det viset få fler dagar på sig för att göra ett bättre jobb. Men de flesta som lämnar in sent gör nog inte ett bättre jobb utan de är ute i sista minuten och gör ett slarvigt jobb. Jag har gjort några sistaminuteninlämningar där jag i bara skrivit ett gäng uppgifter på en dag, lämnat in och fått betyg. Då finns inga marginaler för betygsamtal eller likande så det blir som det blir. Men jag har ändå lyckat rätt bra.

2010-03-11 // 12:58:57

Följa varann på bloglovin? :)

2010-03-11 // 18:15:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback