Hur livet ska bli..

Idag gjorde jag en massa val i skolan, och det var då jag insåg en sak. Hela livet är uppbyggt av en massa val, val som kan bli både bra och dåliga. Det är inte alltid det lättaste att välja, för det kan vara flera saker man lutar åt. Jag tycker själv att jag på slutet fått göra väldigt många val. Det största och svåraste var när jag gick i 9:an. Vilken linje skulle man gå på gymnasiet? Skulle man kunna söka till någon skola så det blir flytt? Det var enormt jobbigt då, för jag visste varken ut eller in hur jag skulle göra. Jag var intresserad av fyra olika linjer. Det blev så att jag valde Samhällsprogrammet, och det var nog ett bra val.

Direkt när man började där fick man göra I-val, vilka kurser man skulle läsa där. 300 poäng är man tvungen att få i det, så då var jag tvungen att planera hur mina tre år på gymnasiet skulle se ut. Inte det lättaste!

På vårterminen i ettan var det dags att välja vilken inriktning man skulle gå på Samhäll. Jag stod och tvekade mellan kultur och ekonomi. När jag satt vid datorn för att göra valet hade jag fortfarande inte bestämt mig, men jag valde ekonomi. Det som kändes bäst för mig just under det "klicket".


Idag fick jag göra nya val, estetisk verksamhet, valbara kurser och i-val som jag behöver 100 poäng till i. Alla dessa val är enormt svåra, för vilka ämnen behöver man? Vilka kan man vara utan?

Jag vet att valen jag gjorde idag och tidigare kan göra så att mitt liv inte alls blir som jag har tänkt. Ett val av ett ämne kan göra så himla mycket.

Men för att man ska veta om man gjorde rätt eller fel, så måste man chansa. Man får helt enkelt hålla tummarna för att det lyckas.



Det är lite lustigt det där med val, för man reflekterar oftast inte över dem så mycket. Ändå kan ett litet val som inte ser så betydelsefullt ut idag påverka framtiden rejält i flera generationer framåt. Så dina val idag är kanske helt avgörande för vilket yrke du kommer att ha sen. Det i sin tur är kanske avgörande för var du kommer att bo. Som i sin tur kanske är avgörande för vem du kommer att leva med. Som i sin tur är avgörande för vilka barn du kommer att få. I sin tur så kanske bostadsort och yrke avgör vilken miljö de får växa upp i, vad dom skaffar för yrke och vem de träffar...



Oj vad jag tog ut svängarna... nu vågar du väl inte göra ett val igen :)

2010-02-25 // 18:38:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback