Bloggdesign!?

Nu är det såhär, för längesen pratade jag om en ny bloggdesign. Jag har fixat lite på en varje dag (har en provblogg) men det blir bara dåligt. Jag vill kunna göra en helt egen design och inte bara en speciell header. Nu blir det så att jag bara har en enfärgad färg som bakgrund. Vill ha lite roligare och att designen mer ska passa in på mig.

Är det någon som kan ge mig lite hjälp? Hur gör man en helt egen design?  Jag vill inte köpa någon, utan jag vill klara av det helt själv, eftersom det är min personliga blogg!


» Anni

Hejsan du kan gå in på min blogg och läsa lite hur man ska göra, jag kommer med tiden lägga upp mer blogghjälp, om du inte hittar svaret kan du skriva en rad om du undrar nått :)

2010-03-19 // 23:42:02
» Anni

Jag vet inte riktigt hur du menar med vilket program man ska göra en hel design, jag gör allt inne på stilmallen och kodmallen och skapar bilder etc i photoshop och lägger in på sidan

2010-03-19 // 23:48:32
» Anni

ok :) Ja jag har gjort det i stilmallen o kodmallen det är så det funkar, men det är ganska lätt att bygga sin sida hur man vill, men du får läsa lite på min sida och du har mycket mer tips på designadinblogg.se :)

2010-03-19 // 23:53:32

Ser att du fått lite svar redan. Ett litet tips om du använder Firefox är att ladda hem en "toolbar" som heter Web Developer Toolbar som finns på https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/60

Du kan inte använda den för att göra din design, men däremot kan du använda den för att tjuvkika hur andra har gjort och även experimentera med designer.



Om du tex under menyalternativet väljer CSS så delas fönstret och du får upp den aktuella CSS-filen (stilmallen) i nedre delen av fönstret. Då kan du se hu koden ser ut och även ändra och se vad som händer om du ändrar i koden. Ändringen sker bara i din webbläsare just då. Du kan tex ändra typsnitt på texten eller byta bakgrundsbild för att se hur det skulle bli. Så det kan vara ett bra verktyg för att experimentera lite.

2010-03-20 // 00:29:23

det där med design är klurigt :)

2010-03-20 // 11:57:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback